onsdag, januari 06, 2010

Midvinterns köld och värme

Julledigheten närmar sig sitt slut. Jag är tillbaka på Sjöviks folkhögskola. Inatt sov jag ute i tipin igen. Min kallaste natt någonsin. Termometerns skala slutar vid minus 30 grader, men visaren har forsatt en sträcka som jag uppskattar till ytterligare minst tre grader.

Efter veckan hemma hos mina föräldrar i Tranås, med frenetisk nålbindning av mössor och djur, swing, julfirande och en skvätt jobb tillbringade jag en dag på tåg och buss, med slutdestinationen Särna i nordligaste Dalarna. Där mötte jag gamla och nya vänner med vilka jag tillbringade en härlig vecka uppe på fäbodvallen Nysätersvallen!

Vi levde enkelt, med vedeldning och vattenhämtning i bäcken en bit bort. Vi lagade god mat som vi åt tillsammans, spelade spel och gitarr, sjöng, slöjdade, pratade och skrattade. Vi gjorde skidturer i fjällskogen, över myrarna och upp på kalfjället. Åkte i backarna runt vallen. Axel och jag hade födelsedagskalas med lekar, frågesport och tre tårtor och på nyår åt vi en fantastisk knytbuffé i stearinljusens sken. Det var helgrymt och jag hoppas verkligen vi gör om det!



Tur att vintern är lång!

4 kommentarer:

  1. Jag lånade kostymerna av två i vår klass som hade klätt ut sej till Adam & Eva på en fest!
    Bra att du kikade in på min blogg, för jag kom på att jag hade glömt tipsa om dina bilder i mitt blogginlägg!
    -Låter härligt med så kallt! Himlen blir så klart blå och träden helt frostiga! Men hur går det att sova i kylan???

    SvaraRadera
  2. Btw: fin bild på en fin pojke du har där ;)
    Och på den sista bilden ser jag ut som en dvärg! Josef måste ha sin anorak jättekonstigt, för han ser ut att vara typ 2 meter lång!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är fantastiskt fint ute nu! Och jag tror jag vant mig vid kylan.
    OOch angående Josefs längd, så tror jag den ser så imponerande ut eftersom han är närmast kameran och du är på väg ner i ett gupp. Så ser det iallafall ut om man förstorar upp bilden.

    SvaraRadera
  4. Min svärmor har ställt en fråga till dej i mitt senaste blogginlägg. Så spana in min blogg (igen) och svara!
    Snart kommer ett nytt blogginlägg om den senaste familjemedlemmen!

    SvaraRadera