onsdag, januari 18, 2012

Intresse och engagemang!

Åh, vad fint det känns! Det är lite som att jag vaknat upp ur nån slags omvärdskoma. Plötsligt känner jag mig nyfiken på vad som pågår runt omkring mig och vad som föregått det. Senaste veckorna har jag intensivt läst till en tenta i en kurs som heter "Kultur och historia i Norr". Jag har då lärt mig om samernas historia från medeltiden nånstans fram tills idag. Vilket är skrämmande och fascinerande. Jag har mer än innan insett hur mycket Sverige sopar under mattan. Både historiskt, men även idag. Att Sverige vägrar skriva på FNs konvention om urfolkens rättigheter till exempel och att svenska regeringen så sent som 1993 hittade ett kryphål i lagen som gjorde det möjligt att frånta samerna deras ensamrätt på jakt och fiske i renbeteslanden. Detta efter flera hundra år föregående övergrepp. Det gör mig förbannad och det skrämmer mig. Det skrämmer mig hur otroligt selektiv vår utbildning är. Vad vi får lära oss i skolan, men framför allt var vi inte får lära oss. Lika så vad som lyfts fram och inte lyfts fram i media.

Hur som haver. Nu är tentan avklarad och jag har haft ett par dagar, som varit lite mindre pluggintensiva. Har tyckt mig vara berättigad till lite "ledig tid". Vad har jag då använt denna lediga tid till? Jo, jag har lyssnat på en radiodokumentär om "tattarnas" (romernas/ resandefolkets) historia i Sverige, sett en dokumentärfilm om den stora "kristenpolitiska" rörelsen i USA som hjärntvättar en massa ungar, jag har lyssnat på filosofiska rummet i P1 om meningen med arbetet och hur det kommer sig att arbetet har fått en sån hög status i vårt samhälle ( att man trots allt fler stressjukdomar och att de flesta vill jobba mindre ändå i politiken hela tiden talar om att skapa mer arbete som det högsta målet). Jag har läst på Wikipedia, jag har kastat mig in i en politisk diskussion och idag fick jag för mig att läsa på om miljö- och vänsterpartiets åsikter. För att jag bara tror att jag vet vad jag sympatiserar med, för att så var fallet för flera år sen. Det var intressant. Jag har beställt Fria Tidningen.

Nu ska jag lyssna på partiledardebatten som tydligen hölls idag! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar